Przebudowa roweru na rower elektryczny
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Rowery elektryczne porady, informacje
Konwersja roweru tradycyjnego na rower elektryczny
Zrób sobie elektryka
Przebudowa roweru na elektryczny
Prawie każdy rower tradycyjny można konwertować na elektryczny.
Przebudowa roweru tradycyjnego na elektryczny polega na:
- zamontowaniu silnika elektrycznego
- zamontowaniu baterii
- zamontowaniu sterownika silnika
Wszystkie połączenia elektryczne wyposażone są w złącza „odporne na durnia” czyli tak zbudowane aby zawsze można było połączyć tylko pasujące do siebie złącza.
Lenin twierdził, „że komunizm – to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.”
Moc jazdy - to twój ukochany rower plus elektryfikacja całego roweru. Wybierz odpowiedni rodzaj napędu aby przy konwersji roweru nie wyszło tak jak wielkiemu wodzowi rewolucji.
Pamiętaj!
Silnik elektryczny nie zastępuje pedałowania a tylko je wspomaga, zmniejsza Twój wysyłek.
Jeśli chcesz przebudować swój rower na elektryczny, możemy to zrobić dla Ciebie.
Istnieją trzy możliwe warianty konwersji na rower elektryczny:
1. silnik wbudowany w korbę roweru czyli napęd centralny
2. silnik wbudowany w przednie koło
3. silnik wbudowany w tylne koło
Silniki do rowerów elektrycznych, zestawy silnikowe do rowerów elektrycznych oraz baterie do rowerów elektrycznych można kupić są sprzedawane wyłącznie w naszym sklepie internetowym > link
Ile kosztuje przebudowa roweru na elektryczny?
1. Napęd centralny poprzez silnik zintegrowany z mechanizmem korbowym i pedałami.
Moc silnika przenoszona jest bezpośrednio na łańcuch. Ten rodzaj napędu uznawany jest za najbardziej efektywny. Silnik centralny pozwala zachować właściwy dla konstrukcji roweru środek ciężkości co wpływa na dobre właściwości jezdne. Innymi słowy rower zachowuje się naturalnie z tym, że mamy dodatkowy zapas mocy i łatwiej osiągamy wyższe prędkości i pokonujemy przeszkody terenowe.
Konwersja polega na zastąpieniu istniejącej korby wraz z suportem specjalnym silnikiem z pojedynczą zębatką. Kolejnym elementem który zostanie zamontowany na rowerze jest „manetka gazu”. Używamy jej podczas ruszania – dzięki niej rower podczas ruszania uzyska przyspieszenie które wprowadzi w zdumienie nie tylko innych rowerzystów, ale także kierowców samochodów na światłach.
Fot: Silnik centralny do roweru 8Fun
Fot: Silnik centralny z baterią typu trapez
Najpopularniejsze zestawy posiadają moc: 250 W; 350 W i 500 W, a na najbardziej wymagających czekają silniki 750W.
Wyświetlacz LCD umieszczony na kierownicy to jednocześnie licznik i komputer pokładowy, który poza tradycyjnymi odczytami takimi jak: aktualna prędkość, przebieg czy tryb wspomagania, posiada funkcje: termometru, czujnika zmierzchu, wskazuje chwilowy pobór mocy, poziom naładowania baterii oraz wyświetla informacje o kondycji systemu.
Fot: Wyświetlacz wraz z przyciskami sterującymi pracą silnika
Silniki do rowerów elektrycznych dostępne są wyłącznie w sprzedaży internetowej lub na zamówienie. Można je zakupić w naszym sklepie internetowym > silniki i silnikowe zestawy montażowe
2. Wariant z silnikiem zainstalowanym w przednim kole jest najpowszechniejszy z racji swojej ceny. Często znaleźć go można w gotowych rowerach elektrycznych.
Silnik mocowany jest w miejsce piasty koła przedniego. Wymaga to zastąpienia istniejących szprych na odpowiednio krótsze. Ponieważ przeplatanie szprych i centrowanie koła wymaga pewnego doświadczenia sugerujemy aby przynajmniej ten etap powierzyć specjaliście. Można także zamówić silnik zamontowany w obręcz koła. Wystarczy podać rozmiar przy zamówieniu. Wtedy montaż napędu staje się naprawdę łatwy. Podczas pedałowania czujnik umieszczony w korbie wysyła sygnał do silnika, który załączając się wspomaga kręcenie koła.
Fot: Silnik do instalacji w w przednim kole
Rozwiązanie to idealnie się wpisuje do rowerów miejskich, którymi się głównie poruszamy po płaskich terenach i utwardzonej nawierzchni. Ponieważ silnik wspomaga obracanie się przedniego koła to osiągamy efekt „wyciągania” na podjazdach.
Każdy obrót pedałami załącza wspomaganie o czym należy pamiętać podczas zawracania i jazdy przez ciasne zakręty. Dlatego też do zestawu dołączone są klamki hamulcowe z czujnikiem, których wciśnięcie wysyła sygnał do silnika o zaprzestaniu wspomagania.
Fot: Czujnik obrotu pedałów.
Silnik posiada 6 śrub aby można było zamontować tarcze do hamulców tarczowych.
Fot: Silnik posiada 6 śrub do instalacji tarczy hamulcowych.
Do wyboru są dwa rodzaje wyświetlaczy: LED i LCD.
LED jest najprostszym systemem obsługi posiadającym guzik „on/off” oraz przełącznik trybów wspomagania. Wyświetlacz ponadto wskazuje poziom wspomagania, na którym jest ustawiony silnik i poziom naładowania akumulatora [od 1 do 4].
Fot: Wyświetlacz LED
LCD to już komputer pokładowy od King-Meter, który pokazuje m.in.: poziom naładowania baterii, aktualną prędkość, tryb jazdy, poziom wspomagania, pokonany dystans i komunikaty błędów.
Fot: Wyświetlacz LCD King-Meter
„Manetka gazu” czyli narzędzie, którym możemy skorzystać z mocy silnika kiedy nie jesteśmy w stanie pedałować np.: na podjazdach lub używać jej do wspomagania prowadzania roweru pod górę.
Najpopularniejsza moc stosowana w rowerach z napędem na przednie koło to 250 W.
Silniki do rowerów elektrycznych dostępne są wyłącznie w sprzedaży internetowej lub na zamówienie. Można je zakupić w naszym sklepie internetowym > silniki i silnikowe zestawy montażowe
3. Napęd zainstalowany w kole tylnym jest stosowany głównie w rowerach używanych do jazdy po bezdrożach i górach.
Silnik mocowany jest w miejsce piasty tylnego koła. Wymaga to zastąpienia istniejących szprych na odpowiednio krótsze. Ponieważ przeplatanie szprych i centrowanie koła wymaga pewnego doświadczenia sugerujemy aby przynajmniej ten etap powierzyć specjaliście lub zakupić silnik już wmontowany w obręcz koła.
Na silniku producent zastosował gwint do montażu wolnobiegu lub bębenek pod kasetę nawet 9-rzędową. W rozwiązaniach tego typu stosuje się silniki o mocy 500 W i więcej. W ten sposób pokonasz takie podjazdy, które dotychczas były niezdobyte. Taki system może zostać zainstalowany nawet do rowerów na pełnym zawieszeniu.
Parametry jezdne zmieniają się znacząco, ponieważ uczucie jest takie jakby się miało cały czas wiatr „w plecy”. Ponieważ silniki elektryczne posiadają bardzo wysoki moment obrotowy to na pełnej mocy potrafią dosłownie „spalić gumę”.
Czym byłby rower MTB bez hamulców tarczowych. Dlatego też silnik posiada sześć otworów instalacyjnych.
Fot: Silnik na tylne koło 500W 8FUN wraz ze śrubami do mocowania tarcz hamulcowych.
Skład zestawu zawiera podobnie jak w przednim kole: „manetkę gazu” , wyświetlacz LCD King-Meter czy też klamki hamulcowe.
Silniki do rowerów elektrycznych dostępne są wyłącznie w sprzedaży internetowej lub na zamówienie. Można je zakupić w naszym sklepie internetowym > silniki i silnikowe zestawy montażowe
BATERIA
Parametry baterii (napięcie i pojemność), muszą odpowiadać mocy silnika. Przez wzgląd na to, że są różne kształty i typy ram, jak i wymagania estetyczne klientów stosuje się trzy rodzaje instalacji baterii:
do ramy (w otworach bidonowych) kształt bidon
do ramy (w otworach bidonowych) kształt trapez
na bagażnik
Fot bateria instalowana na ramie kształt trapez
Fot bateria instalowana na ramie kształt bidon
Fot: Bateria litowo-jonowa bagażnikowa - dostarczana w komplecie z bagażnikiem
Cechą w dużym stopniu warunkującą cenę baterii jest jej pojemność – mierzona w jednostce amperogodzin [Ah]. Im większa pojemność tym dłuższy dystans możemy przejechać na jednym cyklu ładowania. W naszych bateriach zastosowane są ogniwa litowo-jonowe Samsung.
Drugą istotną cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze baterii jest napięcie jakie jest potrzebne do obsłużenia silnika mierzone w voltach [V]. Najpowszechniejszym napięciem stosowanym w rowerach elektrycznych jest 36 V , ale mocniejsze jednostki wymagają napięcia rzędu 48 V np. silniki 500 W i 750 W.
Baterie do rowerów elektrycznych dostępne są wyłącznie w sprzedaży internetowej lub na zamówienie. Można je zakupić w naszym sklepie internetowym > link
PODSUMOWANIE
Koszt konwersji własnego roweru jest blisko 20% niższy od ceny seryjnego modelu o podobnych parametrach ale jej wykonanie wymaga pewnego doświadczenia w serwisowaniu rowerów.
ILE KOSZTUJE PRZEBUDOWA ROWERU NA ELEKTRYCZNY
Aby sprawdzić cenę zestawu silnika + baterii dodaj do ceny zestawu cenę odpowiedniej baterii.
ZESTAWY Z SILNIKIEM | BATERIE | |||
ZESTAWY Z SILNIKIEM CENTRALNYM 8FUN: (bez baterii) | 36 V |
|||
250W/36V | 2 500 zł | Bateria bidon 36V, 12h + ładowarka 42V | 1 650 zł | |
350W/36V | 2 600 zł | Bateria trapez czarna lub biała 36V 11Ah + ładowarka 42V | 1 550 zł | |
500W/48V | 2 800 zł | Bateria Thunder czarna 36V, 12 Ah |
1 600 zł |
|
750W/48V | 3 000 zł | 1 399 zł | ||
ZESTAWY Z SILNIKIEM NA PRZEDNIE KOŁO 8FUN (bez baterii) | Bateria trapez czarna 48V 9Ah + ładowarka 54,6V do silnika 500W | 1950 zł |
||
250W/36V WYŚWIETLACZ LED | 1 450 zł | Baterie na bagażnik |
||
250W/36V WYŚWIETLACZ LCD | 1 620 zł | Bateria na bagażnik Beibo czarna 36V 12Ah + ładowarka +bagażnik do montażu baterii | 1 750 zł | |
Bateria na bagażnik Flame czarna 36V 11Ah + ładowarka +bagażnik do montażu baterii | 1 700 zł |
|||
ZESTAWY Z SILNIKIEM NA TYLNE KOŁO 8FUN (bez baterii) | Bateria na bagażnik Flame czarna 36V 15Ah + ładowarka +bagażnik do montażu baterii | 2 100 zł |
||
350W/36V WYŚWIETLACZ LCD (do kasety) |
2 120 zł | Bateria na bagażnik Dolphin czarna 36V 15Ah + ładowarka +bagażnik do montażu baterii | 1 950 zł |
|
350W/36V WYŚWIETLACZ LCD (wolnobieg) | 1 620 zł | 48 V | ||
500W/48V WYŚWIETLACZ LCD (do kasety) | 2 170 zł | Bateria trapez czarna 48V 9Ah + ładowarka 54,6V do silnika 500W | 1 550 zł | |
500W/48V WYŚWIETLACZ LCD (wolnobieg) | 1 920 zł | Bateria trapez czarna 48V 12Ah + ładowarka 54,6V do silnika 500W | 1 800 zł | |
Bateria na bagażnik Dolphin czarna 48V 15Ah + ładowarka +bagażnik do montażu baterii | 2 100 zł |
W skład zestawu z silnikiem centralnym wchodzą:
- silnik wraz z elementami montażowymi
- wyświetlacz
- sterownik silnika
- manetka
- 2 x klamka hamulcowa z czujnikiem
- czujnik obrotu koła
- okablowanie
- zębatka wraz z osłoną
- ramiona korby
Realna waga:
silnik 250 W 3,80 kg; cały zestaw 5,30 kg
silnik 350 W 3,85 kg; cały zestaw 5,35 kg
silnik 500 W 4,20 kg; cały zestaw 5,70 kg
Gwarancja 24 miesiące
W skład zestawu z silnikiem w piaście wchodzą:
- silnik wraz z elementami montażowymi
- wyświetlacz King Meter SW-LCD
- sterownik silnika
- manetka
- 2x klamka hamulcowa z czujnikiem
- czujnik obrotu koła
- okablowanie
Realna waga:
silnik 250 W/36 V 2,70 kg; cały zestaw 3,30kg
silnik 500 W/48 V 4,34 kg; cały zestaw 5,00 kg
Gwarancja 24 miesiące
To jak - elektryfikujemy rowerek ?
Idź z postępem - zelektryfikuj swój rower
A może by tak odwrotnie?