Czy rower elektryczny się opłaca

 motto:
„Rower elektryczny to jak mocny wiatr w plecy – prowadzi cię na granice horyzontu"
      
               H.W.Libbey - wynalazca, właściciel patentu na rower elektryczny wydanego 28 grudnia 1898 r.


Czy rower elektryczny się opłaca, czy warto kupić rower elektryczny?

Zanim kupimy rower elektryczny, często mamy parę pytań:
Czy warto kupić rower elektryczny,
Jaki jest zasięg rowery elektrycznego,
Jaka jest trwałość baterii w rowerze elektrycznym,
Tani rower elektryczny,
Rower elektryczny nowy czy używany.


Jaki jest zasięg rowery elektrycznego?

Zasięg roweru elektrycznego uzależniony jest przede wszystkim od pojemności baterii, ale nie tylko.
Powszechnie stosowne są baterie o pojemności 6 do 16 Ah.
Ogólnie mówiąc zasięg roweru elektrycznego uzależniony jest od pojemności baterii. Producenci rowerów elektrycznych podają orientacyjny zasięg, możliwy przy danej pojemności baterii.

Bateria o napięciu 36V- maksymalny zasięg.

7,8 Ah 25-45 km
10,4 Ah 50-80 km
13 Ah 60-110 km
16 Ah 80-160 km

Jak widać są zasięgi podane są w bardzo „szerokich widełkach”, z czego to wynika.
Jest wiele czynników wpływających na maksymalny dystans roweru z jednego cyklu pełnego ładowania.

  • Waga rowerzysty – im lżejszy tym dalej zajedzie.
  • Ukształtowanie terenu i kierunek wiatru – wiadomo, że na długich podjazdach bateria wyczerpie się prędzej. Z wiatrem w plecy zawsze jedzie się łatwiej niż pod wiatr.
  • Zastosowany stopień wspomagania. Sterowniki układu wspomagania pozwalają na stosowanie wspomagania w trybie 1-3 (diodowe) 1-6 (LCD). W czasie jazdy po równej nawierzchni, w terenie płaskim wystarczające jest zastosowanie stopnia wspomagania 1 lub 2. Stopień wspomagania oznacza więc ile mocy daję ja sam, a ile elektryczny silnik do roweru.
  • Rodzaj opon i rodzaj nawierzchni. Jak wiadomo opór toczenia zależny jest od rodzaju nawierzchni, najdalej zajedziemy po gładkim asfalcie, nieco mniej po kostce brukowej, jeszcze mniej po drodze żwirowej, a najmniej na drodze piasczystej. Każdy z nas zna te uwarunkowania z własnego doświadczenia. Podobnie z oponami, szerokie opony typu MTB stawiają większy opór niż węższe opony trekkingowe.

Generalnie nie radzimy kupować roweru z baterią o pojemności mniejszej niż 8-10 Ah.



Jaka jest trwałość baterii w rowerze elektrycznym?

Trwałość baterii w rowerze elektrycznym zależna jest od:
Typu i jakości ogniw z których została zbudowana bateria. Obecnie w powszechnym użytku są LG, Sony, Panasonic, Yamaha, Bosh. Powszechnie uważa się, że baterie zbudowane z ogniw tych producentów są bardziej trwałe niż inne wytwarzane przez mało znanych producentów.
Producenci rowerów określają trwałość baterii na 500 cykli pełnego ładowania. Po tym czasie pojemność baterii zaczyna spadać. Możemy ją eksploatować jeszcze przez jakiś czas, ale pojemość będzie coraz mniejsza.
Żywotność baterii zależna jest także od jakości i sprawności systemu BMS. Zadaniem systemu BMS jest sterowanie prawidłowym sposobem ładowania i eksploatacji baterii.
Dobrze działający BMS
chroni akumulatora przed uszkodzeniem
wydłuża żywotność ogniw w baterii
steruje procesem ładowania baterii
współpracuje ze sterownikiem wspomagania.

Porada ogólna
Im bardziej pojemna bateria tym większa jej trwałość. Nawet jeżeli jeździsz np. 25 km jednorazowo, to lepiej wybierz baterię o pojemności ok 10 Ah, niż tą najniższej.

Tani rower elektryczny

Tani rower elektryczny – taniość to pojęcie względne. Niemniej przyglądając się typom i cenom rowerów możemy zobaczyć, że podobne rowery mają dosyć zbliżone ceny. Jeżeli jednak znajdziemy nagle, coś szczególnie taniego, to powinniśmy być bardziej uważni, być może jest to okazja, a może mamy do czynienia z czymś co udaje tylko rower elektryczny (widzieliśmy takie nie jeden raz w wielu marletach)
Na rynku dostępne są rowery z silnikami tańszych producentów, m. in Bafang 8 Fun, oraz z droższymi systemami napędu takie jak Bosh, Shimano, Brose, Panasonic, Yamaha, Suntur.
Wśród tańszych silników dobrą opinię mają silnik  Bafang 8 Fun. Stosują je w swoich rowerach tacy producenci jak Ecobike, Geobike, Leader Fox, Crususis, Agogos. Pamiętajmy, że na cenę roweru z elektrycznym wpomaganiem składają się trzy elementy: rower którego cena zależna jest od osprzętu, silnik elektryczny którego cena zależna jest od producenta i miejsca instalacji (najtańszy w przednim kole, najdroższy w korbie) oraz bateria, jej cena zależy od pojemności.

Porada ogólna
Nie kupuj rowerów z inna baterią niż litowo-jonową, ani rowerów z baterią małej pojemności.



Rower elektryczny nowy czy używany?

Często otrzymujemy zapytania od osób które gdzieś okazyjnie nabyły używany rower elektryczny, który wg nabywcy jeździe ale;  na ma już trochę baterię słabą, albo na razie nie jeździ bo coś się rozłączyło itp. Miejmy świadomość, rzadko kto pozbywa się sprawnego roweru elektrycznego. Okazyjnie kupujemy rower znanego producenta z podobnym silnikiem. Często nie da się zastosować baterii zamiennika, a oryginalna bateria to koszt ok 3000 zł.
Porada ogólna
Uważaj na elektryczne rowery używane - raczej nie za bardzo nadają się do jazdy, jeśli nie możesz się powstrzymać to uważnie sprawdź baterię - najlepiej zmierz jej pojemność.


 

 

Turystyka na rowerze elektrycznym
Nie sposób określić „opłacalności” roweru gdy jedziemy wycieczkę – przyjemności jaką daje przejażdżka nie da się przeliczyć i nie miało by to żadnego sensu. Warto wiedzieć że dzięki wspomaganiu elektrycznemu nasza wycieczka może być znacznie dłuższa niż na tradycyjnym rowerze.

 

 
Rower elektryczny jako środek transportu

Jeżeli korzystamy z roweru jako codziennego środka transportu np. w drodze do pracy to:
100 km przejedziemy: 

Rowerem elektrycznym

0,80 zł 

Skuterem

11,00 zł 

Motocyklem

23,00 zł 

Samochodem LPG

28,00 zł 

Samochodem diesel

36,00 zł 

Samochodem benzynowym

50,00 zł 

 


Warto też pamiętać, że nie stoimy w korkach i nie płacimy za parkingi. Nie mamy też problemu ze znajdowaniem miejsca na parking.

Jadąc na rowerze, mamy bliższy kontakt z miastem, łatwiej nam załatwić wiele spraw "po drodze. Ile kosztuje jazda na rowerze elektrycznym - ok. 20-30 zł miesięcznie przy codziennej jeździe do pracy ok 50 km w dwie strony.
A co z pogodą- jak jechać gdy pada deszcz - mamy w ofercie specjalne peleryny do jazdy na rowerze - doskonale chronią.

Pozostaje jeszcze pytanie na jak długo może nam służyć rower elektryczny ?
Newralgicznym elementem roweru jest bateria, pytanie na jak długo starcza bateria do roweru elektrycznego?
Producenci rowerów często podają, że bateria może wytrzymać 500-700 cykli ładowania. To jest tylko część prawdy bo producenci baterii mniej chętnie podają takie dane. Trwałość baterii zależna jest m.in od jej jakości, a także od jakości ładowarki. Wg opinii użytkowników na dobrej baterii można przejechać przynajmniej 30 000 km. Bateria roweru elektrycznego wystarcza więc na 3-5 lat. A co potem - najlepiej kupić nową za ca 1000 zł


Czy rower elektryczny jest ekologiczny ?
Jazda rowerem 13 razy bardziej ekologiczna niż podróż autem
Czy rower elektryczny jest ekologiczny ?

Jazda rowerem lub rowerem elektrycznym jest średnio 13 razy mniej szkodliwa dla środowiska naturalnego od jazdy samochodem osobowym – wynika z wyliczeń Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). W przypadku rowerów emisja dwutlenku węgla (CO2), biorąc pod uwagę m.in. cały „cykl życiowy” sprzętu, wynosi w przeliczeniu na 1 osobę 21 gramów na każdy pokonany kilometr.

Najszybciej rosnącym źródłem emisji dwutlenku węgla jest od dłuższego czasu transport samochodowy. Jak szacuje EFC, jazda samochodem lub autobusem jest zdecydowanie bardziej niekorzystna dla środowiska niż korzystanie z rowerów. W przypadku samochodu osobowego emisja CO2 wynosi w sumie średnio aż 271 g na każdy przejechany kilometr (w przeliczeniu na 1 pasażera).
Lepiej wypada pod tym względem transport autobusowy (101 g).
W swoich obliczeniach EFC brała pod uwagę zarówno CO2 emitowany w związku z wyprodukowaniem, jak i utrzymaniem roweru. Przyjęto także, że rowerzysta – w efekcie wysiłku fizycznego, którego praktycznie pozbawieni są pasażerowie samochodów i autobusów – spala przeciętnie określoną ilość kalorii. Wysiłek energetyczny musi z kolei zrekompensować dodatkowym pożywieniem – jego produkcja również wiąże się z emisją dwutlenku węgla.
Jazda tradycyjnym rowerem oznacza, przy założeniu metodologii przyjętej przez ECF, emisję dwutlenku węgla na poziomie średnio 21 g na pokonany kilometr. W przypadku e-rowerów, czyli ze wspomaganiem elektrycznym, wskaźnik ten jest minimalnie wyższy i wynosi przeciętnie 22 g. Inaczej rozkładają się jednak proporcje – dla rowerów na produkcję i utrzymanie jednośladu przypada 5 g, a pozostałe 16 g odpowiada za rekompensatę wysiłku energetycznego. Jazda e-rowerem oznacza z kolei mniejszy wysiłek (5 g) – wyższe jest za to obciążenie emisją wynikającą z produkcji i utrzymania (17 g).
Jak wyjaśnia Ireneusz Miśkowiec, menedżer ds. sprzedaży i produktów w Kreidler Polska, różnica w rozkładzie emisji między rowerem a e-rowerem to efekt specyfiki tego drugiego rozwiązania i obecności systemu wspomagania.
„Podstawową różnicą między rowerem a rowerem elektrycznym jest napęd wspomagający rowerzystę. Warto zauważyć, że taki e-rower nie zastępuje nóg, a jedynie je wspomaga czy odciąża. Dominujące na rynku systemy Boscha, Shimano i Panasonica to zaawansowane technologicznie rozwiązania z wydajnymi bateriami o długiej żywotności. Dlatego e-rower może być ciekawą alternatywą np. dla osób, które poruszają się po zakorkowanych ulicach miast. Jazda takim rowerem pozostaje przy tym wielokrotnie bardziej korzystna dla środowiska niż transport samochodem” – tłumaczy Ireneusz Miśkowiec.
Jak podaje ECF, wybór roweru lub e-roweru – zamiast samochodu czy autobusu – jako środka transportu do miejsca pracy może oznaczać zmniejszenie emisji o 750 kg CO2 w skali roku, przy założeniu czterech wyjazdów w ciągu tygodnia na dystansie 8 km w jedną stronę. W takim przypadku osoba zaoszczędziłaby również sporo na paliwie (ok. 380 l benzyny).

źródło: Magazyn Studencki www.manko.pl  artykuł z z 15-02-2015